فیلتر شنی چیست؟کاربردها و انواع مختلف آن

فیلتر شنی چیست؟کاربردها و انواع مختلف آن

فیلتر شنی یا سند فیلتر با انجام فیلتراسیون فیزیکی موجب حذف ذرات و مواد معلق موجود در آب شده و در نهایت آبی شفاف را برای استفاده در صنعت، استخرها و… فراهم می‌آورد.فیلترهای شنی دارای تفاوت هایی از نظر جنس بدنه، نحوه عملکرد، ظرفیت، ابعاد، تعداد لایه های سیلیس و نحوه نصب هستند.

قبل از خرید فیلتر شنی جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از  آخرین قیمت فیلتر شنی  و انواع مختلف آن تماس بگیرید (02188316724-30)

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی یا صافی شنی (Sand filter) مخزنی است تحت فشار، پر شده با سیلیس در دانه بندیهای متفاوت در دو تیپ افقی و عمودی که وظیفه صاف نمودن آبی که از بستر آن می‌گذرد را دارد. این دستگاه به عنوان مرحله‌ای از روند تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این دستگاه‌ها به جز کاربرد آن در تصفیه خانه‌های صنعتی میتوانند در تصفیه خانه‌های کوچک و خانگی نیز با توجه به مزیت در دسترس بودن متریال مصرفی آن، مورد استفاده قرار گیرند.
فیلتر شنی شامل یک مخزن از جنس فولاد، کربن استیل، فایبرگلاس و… می‌باشد. عموما بصورت مخزن تحت فشار با شکل ظاهری استوانه‌ای و در برخی موارد مکعبی به عنوان فیلتراسیون فیزیکی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم از گذشته دور به عنوان روشی موثر برای زلال سازی آب مورد استفاده قرار میگرفت.
در این فیلترها از شن سیلیس استفاده می‌شود که ناخالصیهای موجود در آب را از آن جدا می کند.
فیلترهای شنی مخازن ساخته شده از فولاد گالوانیزه یا فایبرگلاس (FRP) هستند که به شکل استوانه ای ایستاده یا افقی ساخته می شوند. سند فیلترها با تصفیه (فیلتر کردن) آب، ذرات معلق موجود در آب مانند گل و لای، رنگ، ذرات معلق و جامد را از آب حذف می کنند.

فیلتر شنی اســتخر

فیلتر شنی استخری

فیلتر شنی استخری یک دستگاه مکانیکی است که برای تصفیه آب استخرها و جکوزی ها استفاده می شود. این فیلتر از یک مخزن استوانه ای یا مکعبی شکل تشکیل شده است که حاوی دانه های ریز شن و ماسه است.

آب استخر از طریق یک پمپ به فیلتر شنی منتقل می شود و از میان دانه های شن و ماسه عبور می کند. ذرات معلق و آلودگی ها در این فرآیند به دانه های شن و ماسه می چسبند و آب تصفیه شده از فیلتر خارج می شود.

فیلتر شنی تصفیه آب استخر هایوارد Hayward
فیلتر های تصفیه آب استخر هایوارد ساخت کشور آمریکا، یکی از پر فروش ترین و شناخته شده ترین فیلتر های تصفیه استخر در ایران و جهان می باشد.
بدنه این فیلتر ها از جنس کامپوزیت pro-Gdrid می باشد که در سایز ها و اندازه های مختلف نسبت به حجم استخر ها می توان از آنها استفاده نمود.
فیلتر شنی هایوارد ساخت کشور آمریکا دارای استاندارد CE از اروپا می باشد که این فیلتر را مناسب تصفیه آب استخر و جکوزی می نماید. بهترین فضا برای نصب فیلتر شنی، در موتورخانه و پایین تر از سطح استخر می باشد.

فیلتر شنی تصفیه آب استخر Haywardانواع فیلتر شنی

بطور کلی فیلتر شنی دارای انواع زیر است.
• فیلتر شنی فلزی
• فیلتر شنی فایبرگلاس (FRP)
• فیلتر شنی گالوانیزه
• فیلتر شنی تند تحت فشار

کاربردهای فیلتر شنی

  • تصفبه آب استخر و تصفیه آب استخرهای پرورش ماهب
  • حذف رنگ های حل شده در آب
  • تصفیه آب های برگشتی از برج خنک کننده
  • تصفیه فاضلاب صنعتی و انسانی
  • تصفیه آب های سطحی
  • دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO) پیش تصفیه
  • تصفیه آب منازل شهری و صنعتی

لزوم استفاده از فیلترهای شنی

اگر آب استخر به طور متناوب تعویض یا فیلتر نشود، آب راکد و آلوده می شود. وجود مواد خارجی مانند برگ، خاک، گرد و غبار و رشد و تکثیر میکروب‌ها، انواع قارچ‌های میکروبی و تخم‌های انگل در آب باعث بیماری‌هایی مانند یرقان، تب روده، اسهال خونی، بیماری‌های پوستی و غیره می‌شود که به خصوص در استخرهای عمومی باید این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد و به آن پرداخته شود.فیلتر شنی فایبرگلاس مگاپول

انواع فیلتر شنی صنعتی از نظر جنس

یکی از ملاک‌های مهم در دسته‌بندی فیلترهای شنی، جنس بدنه آنها است. این ماده باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر فشار، دما، پوسیدگی و سایر عوامل مقاومت خوبی داشته باشد. در ادامه، به انواع فیلترهای شنی بر اساس جنس بدنه پرداخته شده است.

فیلتر شنی فلزی

فیلترهای شنی با بدنه فلزی، یکی از مقاوم‌ترین و پایدارترین نوع فیلترهای شنی در مقابل فشار و حرارت بالا هستند. توانایی فوق‌العاده در تحمل فشار و دما به همراه کاربردهای گسترده‌ در محیط‌های صنعتی، از ویژگی‌های برجسته این فیلترها به شمار می‌آید.
بااین‌حال، این فیلترها در تماس با رطوبت و مواد خورنده ضعیف عمل می کنند و از دوام کمتری در این شرایط برخوردارند.
باید توجه داشت که فیلترهای شنی فلزی استخر به دلیل وزن بالایی که دارند، نقل‌وانتقال، نصب و نگهداری آنها با دشواری‌هایی همراه است. البته فیلترهای شنی فلزی، قدرت فیلتراسیون بالاتری نسبت به فیلتر شنی های فایبرگلاس دارند.
به‌طورکلی، مقاومت بدنه فیلترهای شنی با جنس فایبرگلاس، کمتر از فیلترهای شنی فلزی است. به همین دلیل، در محیط‌هایی که دارای درجه حرارت بالا هستند، بیشتر از فیلتر شنی فلزی استفاده می شود.

فیلتر شنی فایبرگلاس (FRP)

فیلترهای شنی فایبرگلاس که به عنوان فیلتر شنی FRPنیز شناخته می‌شوند.

فیلترهای فایبرگلاس یا FRP در دهه های اخیر در صنعت آب و فاضلاب بسیار محبوب گردیده اند.
برتری فیلترهای فایبرگلاس (FRP) نسبت به فیلترهای فلزی و استلنس استیل در وزن کم آنها، قیمت مناسب و عدم زنگ زدن یا خوردگی بدنه آنها می باشد.
از معایب فیلترهای FRP می توان به احتمال شکست بدنه در هنگام حمل و نصب، بر اثر برخورد اجسام نوک تیز یا سنگین اشاره نمود.
لایه درونی این فیلترها از مواد کامپوزیتی ساخته می شود و سپس روی پارچه فیلتر فایبر گلاس پوسته بیرونی با رزین اپوکسی صمغ مانند مستحکم می گردد.

فیلترهای FRP می توانند جهت مصارف شرب و غذایی دارای گواهی NSF باشند.

فشار کاری این فیلترها می تواند 6 بار، 10 بار و یا بیشتر بر اساس نیاز مشتری تعیین و طراحی گردد.

بایستی توجه داشت که نحوه کارکرد فیلترهای FRP کاملا مشابه نحوه کارکرد همان فیلتر با جنس استنلس استیل یا کربن استیل می باشد و صرفاً جنس بدنه و بعضاً قطر بدنه ممکن است متفاوت باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.