تفاوت بوستر پمپ و پمپ فشار چیست؟

تفاوت بوستر پمپ و پمپ فشار

در پاسخ به سوال تفاوت بوستر پمپ و پمپ فشار که بارها و بارها پرسیده شده مقاله ای کوتاه را آماده کرده ایم. از آنجا که پمپ فشار و بوستر پمپ هر دو نوع پمپ هایی هستند که برای افزایش فشار سیالات استفاده می شوند، اما کاربردها و اصول عملکرد متفاوتی دارند.

بوستر پمپ booster pump

به مجموعه ای از چندین الکتروپمپ که به صورت موازی و با لوله کشی روی شاسی مناسب به هم متصل می شوند، بوستر پمپ می گویند. بوستر پمپ آبرسانی میزان آب مصرفی و فشار آب مورد نیاز برای تامین آب یا سیستم اطفای حریق (استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی) به ویژه در ساختمان های بلند را تامین می کند.
بوستر پمپ در درجه اول برای افزایش فشار آب یا سایر سیالات در یک سیستم استفاده می شود. معمولاً در شرایطی نصب می‌شود که فشار موجود برای رسیدن به دبی مورد نظر کافی نیست یا زمانی که سیستم به دلیل تغییرات ارتفاع، کارکرد طولانی لوله یا عوامل دیگر افت فشار را تجربه می‌کند. بوستر پمپ ها معمولا در محیط های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می شوند.
عملکرد اصلی بوستر پمپ افزایش فشار سیال است که به آن اجازه می دهد بر مقاومت غلبه کند و سرعت جریان ثابتی را حفظ کند. بوستر پمپ ها معمولاً به صورت الکتریکی هدایت می شوند و می توانند در راستای سیستم لوله کشی موجود نصب شوند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که در ارتباط با منبع آب موجود کار کنند و فشار را تا حد مطلوب افزایش دهند.
پمپ اقیانوس تایان به عنوان تولید کننده پمپ شن و ماسه، پمپ تقویت کننده را نیز به خصوص برای پمپ تقویت کننده شن و ماسه می سازد که برای اضافه کردن فشار برای لایروبی مسافت طولانی استفاده می شود.
بوستر پمپ برای غلبه بر مقاومت هیدرولیکی و حفظ دبی مورد نیاز در فواصل طولانی استفاده می شود. هنگامی که یک پمپ منفرد برای رسیدن به فاصله تخلیه مورد نظر کافی نیست، پمپ های متعددی را می توان به صورت سری وصل کرد تا فشار لازم را به دست آورد و نیازهای حمل و نقل را برآورده کند. قطر ورودی یا خروجی پمپ را نشان می دهد. این امکان انعطاف پذیری را در انتخاب اندازه پمپ مناسب بر اساس کاربرد خاص و دبی مورد نظر فراهم می کند. علاوه بر این، پمپ قادر به دستیابی به حداکثر فاصله تحویل 5000 متری است که مناسب بودن آن برای نیازهای حمل و نقل در مسافت های طولانی را برجسته می کند.

پمپ فشار pressure pump

از طرف دیگر یک پمپ فشار (پمپ آب) برای حفظ فشار ثابت در یک سیستم طراحی شده است. معمولاً در کاربردهایی استفاده می‌شود که فشار ثابت مورد نیاز است، مانند سیستم‌های تامین آب، سیستم‌های آبیاری و برخی فرآیندهای صنعتی.
پمپ‌های فشار معمولاً مجهز به سنسورهای فشار یا سوئیچ‌هایی هستند که سطح فشار را در سیستم نظارت می‌کنند. هنگامی که فشار به زیر یک نقطه تنظیم کاهش می یابد، پمپ به طور خودکار فعال می شود تا فشار مورد نظر را حفظ کند. هنگامی که فشار به نقطه تنظیم می رسد، پمپ خاموش می شود تا زمانی که دوباره مورد نیاز باشد. این چرخه برای اطمینان از حفظ فشار ثابت ادامه می‌یابد.
برخلاف بوستر پمپ‌ها که بر افزایش فشار تمرکز می‌کنند، پمپ‌های فشار برای تنظیم و تثبیت فشار در یک محدوده خاص طراحی شده‌اند. آنها اغلب در شرایطی استفاده می شوند که فشار عرضه متغیر یا غیر قابل اعتماد است.
پیشنهاد ما مطالعه مقاله

تفاوت نصب پمپ آب در مقابل بوستر پمپ

نصب پمپ های آب نیازمند توجه دقیق به بسیاری از عوامل حیاتی است. بنابراین در هنگام نصب پمپ آب یا همان پمپ فشار باید به موارد زیر توجه شود:
  • مکان: از جریان هوا و محافظت کافی در برابر شرایط آب و هوایی اطمینان حاصل کنید. پمپ های شناور به یک چاه یا شفت خوب نیاز دارند.
  • تراز: تراز مناسب با موتور یا موتور باعث صرفه جویی در فشار روی شفت و چرخ دنده می شود.
  • پایه: برای کاهش ضربه ها روی یک پایه محکم و صاف نصب کنید.
  • لوله کشی: برای جلوگیری از نشتی و اتلاف حرارت، از خطوط و اتصالات با کیفیت بالا و اندازه مناسب، مهر و موم شده و عایق بندی شده استفاده کنید.
  • اتصالات الکتریکی: قوانین الکتریکی محلی را رعایت کنید و از قدرت و جریان مناسب برای موتور اطمینان حاصل کنید. ممکن است برای پمپ های خاصی پرایمینگ ضروری باشد.
  • ایمنی: مراحل ایمنی مانند پوشاندن اجزای متحرک و کنترل های خاموش شدن اضطراری را اجرا کنید.
در حالیکه هنگام نصب بوستر پمپ به این موارد توجه کنید
  • مکان: مناطق قابل دسترس، زیرزمین های مکرر یا اتاق های مکانیکی را انتخاب کنید.
  • لوله کشی: برای جلوگیری از ایجاد حفره، لوله های مکش و تخلیه را به درستی ابعاد و نصب کنید.
  • شیرهای چک: برای جلوگیری از جریان برگشتی روی خطوط مکش و تخلیه نصب کنید.
  • مخازن فشار: در صورت استفاده، با فشار پیش شارژ مناسب نصب کنید.
  • اتصالات الکتریکی: قوانین برق را دنبال کنید و حفاظت از برق را در نظر بگیرید.
  • سیستم کنترل: پانل های کنترل را برای فشار مناسب و ویژگی های ایمنی، از جمله قطع فشار کم، برنامه ریزی کنید.(2)

جمعبندی تفاوتهای بوستر پمپ و پمپ فشار

به طور خلاصه، تفاوت اصلی بوستر پمپ و پمپ فشار، هدف و نحوه عملکرد آنها است. بوستر پمپ برای افزایش فشار سیال برای غلبه بر مقاومت و حفظ جریان استفاده می شود، در حالی که پمپ فشار برای تنظیم و حفظ فشار ثابت در یک سیستم استفاده می شود.(1)
امروزه با افزایش جمعیت در شهرها، پمپ های آب به یکی از پرکاربردترین تجهیزات در ساختمان های مسکونی و تجاری تبدیل شده اند. در واحدها و ساختمان ها از پمپ های خانگی برای بهبود فشار آب و در ساختمان ها و مجتمع های بزرگ و بسیاری از واحدها از بوستر پمپ آبرسانی برای رفع مشکل فشار آب به خصوص در طبقات بالا استفاده می شود. هر بوستر پمپ از چند پمپ آب با شاسی تشکیل شده است. مدار کنترل و سایر تجهیزات جانبی تشکیل شده است.
 انتخاب پمپ صحیح، خواه پمپ فشار باشد یا بوستر پمپ ، برای حفظ سیستم های تامین آب موثر در کاربردهای متعدد حیاتی است. درک نیازهای فردی جریان، فشار، فضا و بودجه برای قضاوت‌های آگاهانه حیاتی است. هر دو نوع پمپ قدرت و کاربرد خاص خود را دارند و با بررسی دقیق این متغیرها، می‌توانید پمپ مناسب را برای بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان انتخاب کنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *