نکاتی مهم در تعمیر پمپ آب خانگی

نکاتی مهم در تعمیر پمپ آب خانگی

تعمیر پمپ آب خانگی یک فرآیند پیچیده است که بسته به نوع مشکل می‌تواند شامل مراحل مختلفی باشد. در اینجا مراحل عمومی برای تشخیص و تعمیر مشکلات رایج در پمپ آب خانگی آورده شده است. البته توجه داشته باشید که نکات این مقاله برای تعمیرات ابتدایی و رایج پمپ‌ آب خانگی است. در صورت وجود مشکلات پیچیده‌تر یا نیاز به تعویض قطعات مهم، بهتر است از یک تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید.

رعابت نکات ایمنی قبل از هر عملی

اولویت بندی ایمنی هنگام برخورد با پمپ آب خراب بسیار مهم است. برای جلوگیری از خطرات احتمالی الکتریکی، با قطع منبع برق پمپ آب شروع کنید. برای انجام این کار می توان منبع تغذیه پمپ را قطع کرد یا قطع کننده مدار را خاموش کرد. علاوه بر این، قطع منبع آب به پمپ می تواند به جلوگیری از هرگونه سیل اضافی یا آسیب آب کمک کند.

تشخیص مشکل، مهمترین مرحله در تعمیر پمپ آب خانگی

تشخیص شاخص های مکرر خرابی پمپ آب بسیار مهم است. فشار کم آب، جریان ناپایدار آب، صداهای عجیب و غریب ناشی از پمپ، چرخش مکرر پمپ، یا قطع کامل جریان آب، همه علائم هستند. با تشخیص این شاخص‌ها، می‌توانید تشخیص دهید که پمپ آب شما خراب است یا خیر و اقدام مناسب را انجام دهید.

پمپ های آب از یک موتور و یک پروانه تشکیل شده اند که با ایجاد فشار و مکش، آب را به جلو می راند.  بنابراین با درک صحیح کارکرد پمپ می توان بررسی کلی از نحوه عملکرد قطعات داشت. تشخیص مشکل یا ایراد پمپ، مهمترین مرحله در تعمیر پمپ آب خانگی است زیرا در صورتیکه مشکل یا ایراد کار به درستی پیدا نشود، هم در زمان و هم در هزینه امکان ضررهای زیادی به وجود خواهد آمد. برای راهنمایی بیشتر ما برخی از مشکلاتی که ممکن است برای پمپ آب خانگی به وجود بیاید را در ادامه آورده ایم.

 

عدم کارکرد پمپ آب

ین است که با بررسی منبع تغذیه موتور پمپ خود مطمئن شوید که برق را به درستی دریافت می کند. اگر برق روشن است اما پمپ هنوز کار نمی کند، فیوز یا قطع کننده مدار را برای هر گونه مشکل بررسی کنید. اکنون، پس از اطمینان از عملکرد صحیح منبع تغذیه، باید منبع تغذیه را جدا کرده و به دنبال هرگونه آسیب یا انسداد روی پمپ باشید.

در صورتیکه پمپ کار نمیکند در ابتدای کار منبع تغذیه و کلید فشار پمپ را بررسی کنید.

  • بررسی منبع تغذیه: مطمئن شوید پمپ به برق متصل است و فیوزها یا قطع‌کننده‌ها مشکل ندارند.
  • بررسی کلید فشار: اطمینان حاصل کنید که کلید فشار تنظیم شده است و به درستی کار می‌کند.

در این مقاله مهمترین دلایل از کار افتادن پمپ آب را توضیح داده ایم.


 

کارکرد مداوم بدون فشار آب

در صورتیکه پمپ کار می کند اما فشار آب کافی نیست یا پایین است مخزن و کلید فشار را بررسی کنید.

  • بررسی مخزن انبساط: اگر مخزن هوا ندارد یا کیسه هوای آن سوراخ شده باشد، ممکن است فشار کافی نباشد.
  • بررسی کلید فشار: ممکن است کلید فشار تنظیم نباشد یا خراب باشد.

 

صدای زیاد یا لرزش

در صورتیکه پمپ با صدای زیادی کار می کند و یا حتی لرزش دارد می توانید پروانه و اتصالات پمپ را بررسی کنید.

  • بررسی بالانس پروانه: ممکن است پروانه نامتعادل شده باشد یا نیاز به تنظیم داشته باشد.
  • بررسی اتصالات: اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات محکم هستند و هیچگونه لرزش یا صدای غیرطبیعی وجود ندارد.

در این مقاله کاربرد پروانه پمپ آب و علائم خرابی آن را مطالعه می نمایید.


نشتی آب

در صورتیکه پمپ آب خانگی نشتی دارد ممکن است ایراد کار از اتصالات و لوله ها و یا سیل های آببند باشد.

  • بررسی اتصالات و لوله‌ها: اطمینان حاصل کنید که هیچ کدام از اتصالات یا لوله‌ها ترک خورده یا نشتی ندارد.
  • بررسی سیل‌های داخلی: ممکن است سیل‌ها یا آب‌بندی‌ها خراب شده باشند.

می توانید مقاله نصب سیل مکانیکی پمپ را جهت توضیحات بیشتر مطالعه بفرمایید.


تعمیر پمپ آب خانگیشروع فرآیند تعمیر پمپ

در صورتیکه ایراد کار پمپ مشخص شد باید قطعه تعویض یا تعمیر شود. توجه داشته باشید همیشه قبل از تعمیر، برق پمپ را قطع کنید. و در به ادامه توضیحات توجه نمایید.

تعویض یا تعمیر کلید فشار

ابتدا برق پمپ را قطع کنید.سپس با دقت پیچ‌های کلید را باز کنید و اتصالات الکتریکی را جدا کنید. کلید جدید را نصب کنید و اتصالات را مجدداً وصل کنید.در نهایت کلید فشار را مطابق با دستورالعمل تنظیم کنید.

نکته: فشار سیستم را قبل از باز کردن پمپ تخلیه کنید تا از بروز حوادث جلوگیری کنید.

 

رفع مشکلات پروانه

برای رفع مشکل پروانه در ابتدا برق پمپ را قطع کنید. پیچ‌های پوسته را باز کرده و آن را جدا کنید. پروانه را از نظر ترک، شکستگی یا نامتعادل بودن بررسی کنید. در انتها در صورت نیاز، پروانه را تعویض کنید یا بالانس کنید.

 

تعویض سیل‌های داخلی

برای تعویض سیل مکانیکی یا مکانیکال سیل برق پمپ را قطع کنید.پیچ‌های پوسته را باز کرده و آن را جدا کنید. سیل‌های کهنه را با دقت خارج کنید.سیل‌های جدید را در جای خود نصب کنید و پوسته پمپ را دوباره ببندید.

 

رفع نشتی‌ها

برای رفع نشتی پمپ آب، در ابتدا برق پمپ را قطع کنید. اتصالات لوله‌ها و پوسته را بررسی کنید و در صورت نیاز، تعمیر یا تعویض کنید. در صورت نشتی در اتصالات، از چسب‌های مخصوص لوله‌کشی استفاده کنید.

 

تست و بازبینی

برای تست کارکرد پمپ:، پس از تعمیر، پمپ را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی کنید. از دستگاه تست فشار برای بررسی صحت عملکرد پمپ و تنظیمات فشار استفاده کنید. مجدداً تمامی اتصالات را از نظر نشتی بررسی کنید.

 

نگهداری منظم

به صورت دوره‌ای وضعیت پمپ، کلید فشار، و مخزن انبساط را بررسی کنید. پمپ و اتصالات را از هرگونه رسوب و آلودگی تمیز کنید. قطعاتی که فرسوده شده‌اند را به موقع تعویض کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *